Naprawa gwarancyjna wymaga, by gwaranta i kupujący/uprawniony ze sobą współdziałali. Oznacza to, że tak, jak gwarant ma pewne obowiązki związane z naprawą gwarancyjną, tak i kupujący nie jest z nich zwolniony.  O czym powinien pamiętać gwarant? Co warto jasno określić w gwarancji? Czy kupujący zawsze otrzyma naprawioną rzecz do miejsca swego zamieszkania/prowadzenia działalności  gospodarczej? Sprawdź 5 zasad dostarczenia rzeczy związanych z naprawą gwarancyjną.

na koszt gwaranta,
do miejsca wskazanego w gwarancji lub
do miejsca, w którym rzecz została wydana przy udzieleniu gwarancji, 

chyba że z okoliczności wynika, iż wada powinna być usunięta w miejscu, w którym rzecz znajdowała się w chwili ujawnienia wady.

Oznacza to, że karta gwarancyjna na uprawnionego z gwarancji nie można nałożyć większych obowiązków, niż wynikają z ww. reguły. Gwarant jednak może odmiennie uregulować ww. kwestie, o ile będą one korzystniejsze dla uprawnionego z gwarancji. 

Z zasad tych wynika także, iż  czynności związane z dostarczeniem rzeczy  “obciążają” kupującego/uprawnionego z gwarancji. Jednak koszt obciążą gwaranta. 

W związku z tym uprawniony z gwarancji może wybrać środek transportu. Koszt jednak środka transportu nie powinien narażać godnych ochrony interesów gwaranta. Innymi słowy uprawnionemu z gwarancji nie przysługuje od gwaranta zwrot kosztów dostarczenia towaru /rzeczy do naprawy gwarancyjnej, przekraczający ekonomicznie uzasadnione koszty przewozu.

Sprawdź także jakich postanowień gwarant dowolnie  uregulować w gwarancji nie może.


2. Miejsce dostarczenia do naprawy gwarancyjnej.

Najczęściej gwarant wskazuje miejsce, do którego rzecz ma być dostarczona w treści oświadczenia gwarancyjnego. Warto, by gwarant z tego uprawnienia korzystał . 

Dlaczego?

Jeśli jesteś gwarantem – zwróć proszę uwagę, że naprawa gwarancyjna i tak tworzy dla Ciebie dużo obowiązków w związku z jej realizacją. Po pierwsze gwarant przyjmuje na siebie obowiązki niejako dobrowolnie. Dodatkowo w razie dostarczenia rzeczy, to właśnie gwarant pokrywa koszty transportu – czego w karcie gwarancyjnej zmienić na niekorzyść kupującego/uprawnionego z gwarancji zmienić nie można.

Skoro zatem gwarantowi przyznana jest swoboda wskazania w karcie gwarancyjnej miejsca i sposobu dostarczenia rzeczy wadliwej – to warto z tego uprawnienia skorzystać i precyzyjnie to określić. 

Jeśli jednak gwarant tego w karcie/oświadczeniu gwarancyjnym nie wskaże, to kupujący dostarcza rzecz do miejsca, w którym rzecz została wydana przy udzieleniu gwarancji.

Przeczytaj także jakie są istotne różnice miedzy rękojmią, a gwarancją, o których warto, by  pamiętał każdy sprzedawca.


Obejrzyj nagranie mini-szkolenia z cyklu O umowach w dwóch słowach:

Dostarczenie rzeczy przy naprawie gwarancyjnej – 5 istotnych zasad.


3. Miejsce dostarczenia po naprawie gwarancyjnej.

Gwarant po wykonaniu czynności gwarancyjnych, tj, np. naprawie, wymianie, innych obowiązkach zwraca rzecz:

na swój koszt,
do miejsca, do którego została ona dostarczona przez kupującego. 

Z powyższego wynika, że gwarant nie ma obowiązku pokrycia kosztów transportu rzeczy po naprawie z miejsca jej dostarczenia przez kupującego do miejsca, w którym rzecz znajdowała się w chwili stwierdzenia wady. Nie ma przeszkód, by karta gwarancyjna inaczej regulowała tę kwestię. Jednak jeśli nic z karty gwarancyjnej innego nie wynika stosuje się ww. zasadę.  

Zakończona naprawa gwarancyjna powoduje, że gwarant zwraca rzecz kupującemu. Jednak dokonuje tego do miejsca, do którego dostarczył ją kupujący (miejsce wskazane w gwarancji albo miejsce wydania rzeczy przy udzieleniu gwarancji). 

Zatem już powrotny transport rzeczy z tego miejsca do miejsca, w którym kupujący z rzeczy korzystał, obciąża kupującego/uprawnionego z gwarancji.

Dowiedz się o jakich istotnych kwestiach pamiętać tworząc warunki gwarancji.


4. Naprawa gwarancyjna na miejscu.

Istnieją jednak sytuacje, w których zasadne albo wręcz wskazane będzie dokonanie naprawy rzeczy w miejscu, w którym się ona znajduje. W takim wypadku kupujący/uprawniony z gwarancji jest oczywiście zwolniony z obowiązku dostarczenia rzeczy do miejsca wyznaczonego przez gwaranta. 

Kiedy będzie taka sytuacja zachodziła?

Najczęściej dokonanie “naprawy na miejscu” będzie nasuwa się samo – jako oczywistość. Chodzi tu bowiem  np. o:

wbudowane rzeczy, 

maszyny produkcyjne zwłaszcza w dużych rozmiarach, 

rzeczy zamontowane w miejscu położenia, gdy demontaż i transport wiązałyby się ze dużymi kosztami i problemami chociażby organizacyjnymi, 

Powyższa konieczność może także wynikać nie tylko z rodzaju rzeczy, ale także okoliczności. Jeśli bowiem transport danej rzeczy może skutkować powstaniem jeszcze większych uszkodzeń albo wręcz uniemożliwić naprawę – ta winna być dokonana na miejscu. Podobnie może być ze względu na znaczne koszty transportu takiej rzeczy. 

Zajrzyj do wpisu o okresie rękojmi za wady i 3 istotnych zasadach.


5. Naprawa gwarancyjna, a dodatkowe uprawnienia

Gwarant oczywiście nie jest ograniczony w zapewnieniu kupującemu dodatkowych uprawnień związanych z naprawą gwarancyjną. Karta gwarancyjna może bowiem zobowiązać się do dodatkowo np. do:

dostarczenia rzeczy do miejsca zamieszkania/prowadzenia działalności uprawnionego z gwarancji,

zamontowania rzeczy, 

uruchomienia rzeczy. 

Jednak – o ile takie dodatkowe obowiązki gwarant “bierze na siebie”, to może w związku z tym zastrzec dodatkową opłatę obciążającą, obciążającą kupującego/uprawnionego z gwarancji.

Przeczytaj o dobrych praktykach sprzedawcy, gdy reklamację składa przedsiębiorca na prawach konsumenta.


Podsumowanie

  1. Naprawa gwarancyjna wymaga, by kupujący/uprawniony z gwarancji dostarczył  rzeczy do właściwego miejsca. Czynność obciąża właściciela rzeczy, jednak koszt – gwaranta. Koszt ten jednak nie może przekroczyć uzasadnionych ekonomicznie kosztów transportu.
  2. Kupujący/uprawniony z gwarancji dostarcza rzecz do gwaranta, tj. do miejsca, wskazanego w gwarancji. Jeśli jednak gwarant tego miejsca nie określił to do miejsca, w którym rzecz wraz z gwarancją została kupującemu wydana.
  3. Gwarant po wykonaniu naprawy dostarcza rzecz do miejsca, do którego kupujący/uprawniony z gwarancji dostarczył rzecz. Oczywiście gwarancja może zagwarantować kupującemu/uprawnionemu z gwarancji korzystniejsze warunki w tym zakresie.
  4. Jeśli okoliczności, rodzaj wady lub rzeczy wskazują na brak zasadności transportu rzeczy – to gwarant dokonuje naprawy gwarancyjnej  na miejscu.
  5. Gwarant może udzielić dodatkowych uprawnień po naprawie gwarancyjnej, np. dostarczenia do miejsca zamieszkania, czy zamontowania rzeczy. Jednak może za te czynności zażądać dodatkowej opłaty.

Jeśli chcesz dowiedzieć się o następnym wpisie proszę zostaw swoje imię i mail poniżej.

Odpowiedz

Follow by Email
Facebook
YouTube
LinkedIn