Naprawa gwarancyjna wymaga, by gwaranta i kupujący/uprawniony ze sobą współdziałali. Oznacza to, że tak, jak gwarant ma pewne obowiązki związane z naprawą gwarancyjną, tak i kupujący nie jest z nich zwolniony. O czym powinien pamiętać gwarant? Co warto jasno określić w gwarancji? Czy kupujący zawsze otrzyma naprawioną rzecz do miejsca swego zamieszkania/prowadzenia działalności gospodarczej? Sprawdź 5 zasad dostarczenia rzeczy związanych z naprawą gwarancyjną.
chyba że z okoliczności wynika, iż wada powinna być usunięta w miejscu, w którym rzecz znajdowała się w chwili ujawnienia wady.
Oznacza to, że karta gwarancyjna na uprawnionego z gwarancji nie można nałożyć większych obowiązków, niż wynikają z ww. reguły. Gwarant jednak może odmiennie uregulować ww. kwestie, o ile będą one korzystniejsze dla uprawnionego z gwarancji.
Z zasad tych wynika także, iż czynności związane z dostarczeniem rzeczy “obciążają” kupującego/uprawnionego z gwarancji. Jednak koszt obciążą gwaranta.
W związku z tym uprawniony z gwarancji może wybrać środek transportu. Koszt jednak środka transportu nie powinien narażać godnych ochrony interesów gwaranta. Innymi słowy uprawnionemu z gwarancji nie przysługuje od gwaranta zwrot kosztów dostarczenia towaru /rzeczy do naprawy gwarancyjnej, przekraczający ekonomicznie uzasadnione koszty przewozu.
Sprawdź także jakich postanowień gwarant dowolnie uregulować w gwarancji nie może.
2. Miejsce dostarczenia do naprawy gwarancyjnej.
Najczęściej gwarant wskazuje miejsce, do którego rzecz ma być dostarczona w treści oświadczenia gwarancyjnego. Warto, by gwarant z tego uprawnienia korzystał .
Dlaczego?
Jeśli jesteś gwarantem – zwróć proszę uwagę, że naprawa gwarancyjna i tak tworzy dla Ciebie dużo obowiązków w związku z jej realizacją. Po pierwsze gwarant przyjmuje na siebie obowiązki niejako dobrowolnie. Dodatkowo w razie dostarczenia rzeczy, to właśnie gwarant pokrywa koszty transportu – czego w karcie gwarancyjnej zmienić na niekorzyść kupującego/uprawnionego z gwarancji zmienić nie można.
Skoro zatem gwarantowi przyznana jest swoboda wskazania w karcie gwarancyjnej miejsca i sposobu dostarczenia rzeczy wadliwej – to warto z tego uprawnienia skorzystać i precyzyjnie to określić.
Jeśli jednak gwarant tego w karcie/oświadczeniu gwarancyjnym nie wskaże, to kupujący dostarcza rzecz do miejsca, w którym rzecz została wydana przy udzieleniu gwarancji.
Przeczytaj także jakie są istotne różnice miedzy rękojmią, a gwarancją, o których warto, by pamiętał każdy sprzedawca.
Obejrzyj nagranie mini-szkolenia z cyklu O umowach w dwóch słowach:
Dostarczenie rzeczy przy naprawie gwarancyjnej – 5 istotnych zasad.
3. Miejsce dostarczenia po naprawie gwarancyjnej.
Gwarant po wykonaniu czynności gwarancyjnych, tj, np. naprawie, wymianie, innych obowiązkach zwraca rzecz:
Z powyższego wynika, że gwarant nie ma obowiązku pokrycia kosztów transportu rzeczy po naprawie z miejsca jej dostarczenia przez kupującego do miejsca, w którym rzecz znajdowała się w chwili stwierdzenia wady. Nie ma przeszkód, by karta gwarancyjna inaczej regulowała tę kwestię. Jednak jeśli nic z karty gwarancyjnej innego nie wynika stosuje się ww. zasadę.
Zakończona naprawa gwarancyjna powoduje, że gwarant zwraca rzecz kupującemu. Jednak dokonuje tego do miejsca, do którego dostarczył ją kupujący (miejsce wskazane w gwarancji albo miejsce wydania rzeczy przy udzieleniu gwarancji).
Zatem już powrotny transport rzeczy z tego miejsca do miejsca, w którym kupujący z rzeczy korzystał, obciąża kupującego/uprawnionego z gwarancji.
Dowiedz się o jakich istotnych kwestiach pamiętać tworząc warunki gwarancji.
4. Naprawa gwarancyjna na miejscu.
Istnieją jednak sytuacje, w których zasadne albo wręcz wskazane będzie dokonanie naprawy rzeczy w miejscu, w którym się ona znajduje. W takim wypadku kupujący/uprawniony z gwarancji jest oczywiście zwolniony z obowiązku dostarczenia rzeczy do miejsca wyznaczonego przez gwaranta.
Kiedy będzie taka sytuacja zachodziła?
Najczęściej dokonanie “naprawy na miejscu” będzie nasuwa się samo – jako oczywistość. Chodzi tu bowiem np. o:
wbudowane rzeczy,
maszyny produkcyjne zwłaszcza w dużych rozmiarach,
rzeczy zamontowane w miejscu położenia, gdy demontaż i transport wiązałyby się ze dużymi kosztami i problemami chociażby organizacyjnymi,
Powyższa konieczność może także wynikać nie tylko z rodzaju rzeczy, ale także okoliczności. Jeśli bowiem transport danej rzeczy może skutkować powstaniem jeszcze większych uszkodzeń albo wręcz uniemożliwić naprawę – ta winna być dokonana na miejscu. Podobnie może być ze względu na znaczne koszty transportu takiej rzeczy.
Zajrzyj do wpisu o okresie rękojmi za wady i 3 istotnych zasadach.
5. Naprawa gwarancyjna, a dodatkowe uprawnienia
Gwarant oczywiście nie jest ograniczony w zapewnieniu kupującemu dodatkowych uprawnień związanych z naprawą gwarancyjną. Karta gwarancyjna może bowiem zobowiązać się do dodatkowo np. do:
dostarczenia rzeczy do miejsca zamieszkania/prowadzenia działalności uprawnionego z gwarancji,
zamontowania rzeczy,
uruchomienia rzeczy.
Jednak – o ile takie dodatkowe obowiązki gwarant “bierze na siebie”, to może w związku z tym zastrzec dodatkową opłatę obciążającą, obciążającą kupującego/uprawnionego z gwarancji.
Przeczytaj o dobrych praktykach sprzedawcy, gdy reklamację składa przedsiębiorca na prawach konsumenta.
Podsumowanie
- Naprawa gwarancyjna wymaga, by kupujący/uprawniony z gwarancji dostarczył rzeczy do właściwego miejsca. Czynność obciąża właściciela rzeczy, jednak koszt – gwaranta. Koszt ten jednak nie może przekroczyć uzasadnionych ekonomicznie kosztów transportu.
- Kupujący/uprawniony z gwarancji dostarcza rzecz do gwaranta, tj. do miejsca, wskazanego w gwarancji. Jeśli jednak gwarant tego miejsca nie określił to do miejsca, w którym rzecz wraz z gwarancją została kupującemu wydana.
- Gwarant po wykonaniu naprawy dostarcza rzecz do miejsca, do którego kupujący/uprawniony z gwarancji dostarczył rzecz. Oczywiście gwarancja może zagwarantować kupującemu/uprawnionemu z gwarancji korzystniejsze warunki w tym zakresie.
- Jeśli okoliczności, rodzaj wady lub rzeczy wskazują na brak zasadności transportu rzeczy – to gwarant dokonuje naprawy gwarancyjnej na miejscu.
- Gwarant może udzielić dodatkowych uprawnień po naprawie gwarancyjnej, np. dostarczenia do miejsca zamieszkania, czy zamontowania rzeczy. Jednak może za te czynności zażądać dodatkowej opłaty.
Jeśli chcesz dowiedzieć się o następnym wpisie proszę zostaw swoje imię i mail poniżej.