Karta gwarancyjna – zawiera postanowienia istotne z punktu widzenia gwaranta. Może on bowiem w miarę dowolnie regulować swe obowiązki i prawa kupującego, uprawnionego z gwarancji. Są jednak pewne reguły, których nawet karta gwarancyjna przekraczać nie może. Oczywiście “nie może” jest pojęciem względnym. Chodzi o to, że jeśli gwarant w gwarancji określi pewne zasady wbrew bezwzględnie obowiązującym regułom – to one po prostu nie będą wiązały kupującego, uprawnionego z gwarancji. Jakie są te zasady? Poznaj 5 reguł, których dowolnie gwarant zmienić w karacie gwarancyjnej nie może.

1. Rękojmia niezależna od gwarancji

Pierwszą z zasad, jakie karta gwarancyjna odmiennie regulować nie może, tj.  ani zmienić, ani  wyłączyć jest to tzw. zasada niezależności rękojmi od gwarancji. Ta niezależność przejawia się w 3 formach:

Kupujący może wykonywać uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji.
Wykonanie uprawnień z gwarancji nie wpływa na odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi. 
W razie wykonywania przez kupującego uprawnień z gwarancji bieg terminu do wykonania uprawnień z tytułu rękojmi ulega zawieszeniu z dniem zawiadomienia sprzedawcy o wadzie. Termin ten biegnie dalej od:

  • dnia odmowy przez gwaranta wykonania obowiązków wynikających z gwarancji albo 
  • bezskutecznego upływu czasu na ich wykonanie.

Zasady te wynikają wprost z art. 579 K.C. i mają one charakter bezwzględnie obowiązujący. 

Dlaczego gwarant ww. zasad nie może wyłączyć, czy inaczej uregulować? Ponieważ przepis ten ma za zadanie chronić prawo kupującego do wyboru czy chce skorzystać z ochrony z rękojmi, czy z gwarancji. W dodatku to prawo ma przysługiwać kupującemu za każdym razem gdy ujawni się wada. Nawet kolejna. 

W dodatku samo udzielenie gwarancji nie oznacza, że wyłączono lub ograniczono, czy  zawieszono uprawnienia kupującego z tytułu rękojmi. 

Oczywiście – jeśli kupującym jest przedsiębiorca (nie na prawach konsumenta), to gwarant, będący sprzedawcą, może taką modyfikację zastosować. Tzn. odpowiedzialność z rękojmi wyłączyć lub ograniczyć. Jednak w takim wypadku sprzedawca/gwarant musi pamiętać, że możliwe jest to tylko względem ww. przedsiębiorców. Ponadto sprzedawca/gwarant musi powyższe wyłączenie wskazać wprost w treści gwarancji.

Jeśli natomiast kupującemu przysługuje rękojmia i gwarancja – to ta niezależność ma charakter bezwzględnie obowiązujący. Oznacza to, że  gwarant uregulować ich inaczej nie może. Musi liczyć się z ww. 3 regułami. 

Sprawdź także czy sprzedawca odpowiada za uszkodzoną paczkę?


Obejrzyj nagranie mini-szkolenia z cyklu O umowach w dwóch słowach:

Postanowienia, których gwarant dowolnie uregulować w gwarancji nie może.



2. Dostarczenie rzeczy przy gwarancji

Drugą kwestią, której karta gwarancyjna swobodnie zmieniać nie może – to  zasady związane z dostarczeniem rzeczy przez uprawnionego z gwarancji, gdy korzysta on z gwarancji. 

Otóż przyjmuje się, że ten, kto wykonuje uprawnienia wynikające z gwarancji, powinien dostarczyć rzecz:

na koszt gwaranta,
do miejsca wskazanego w gwarancji lub
do miejsca, w którym rzecz została wydana przy udzieleniu gwarancji, 
chyba że z okoliczności wynika, iż wada powinna być usunięta w miejscu, w którym rzecz znajdowała się w chwili ujawnienia wady.

Oznacza to, że karta gwarancyjna na uprawnionego z gwarancji nie można nałożyć większych obowiązków niż wynikają z ww. reguły. Nie jest natomiast wykluczone uregulowanie odmiennie ww. kwestii, o ile będą one korzystniejsze dla uprawnionego z gwarancji. 

Z zasad tych wynika, iż  czynności związane z dostarczeniem rzeczy  “obciążają” uprawnionego z gwarancji. Jednak koszt obciążą gwaranta. 

Jak zatem karta gwarancyjna winna regulować kwestie kosztu, by nie narazić gwaranta np. na wybór zbyt kosztownego środka transportu przez uprawnionego z gwarancji? Najlepiej w gwarancji uregulować, że gwarant nie pokryje zwrotu kosztów dostarczenia towaru, jeśli te przekraczać będą ekonomicznie uzasadnione koszty przewozu.

Poznaj także 3 istotne różnice między rękojmią, a gwarancją.


3. Niebezpieczeństwo przypadkowej utraty

Gwarant także nie może uregulować odmiennie zasady związanej z niebezpieczeństwem przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy. 

Otóż od momentu wydania rzeczy gwarantowi aż do momentu jej odebrania przez uprawnionego z gwarancji  – niebezpieczeństwo jej przypadkowej utraty lub uszkodzenia obciąża gwaranta. 

Dlaczego? Ponieważ w okresie realizacji obowiązków przez gwaranta  – uprawniony z gwarancji (właściciel rzeczy) – tak naprawdę nie ma realnej, ani faktycznej możliwości władania rzeczą, która jest “w naprawie” u gwaranta. Jeśli karta gwarancyjna te kwestie będzie regulowała odmiennie – nie będą one wiązały uprawnionego z gwarancji.

Zobacz jakie są istotne kwestie, o których warto pamiętać, tworząc warunki gwarancji.


4. Niezwłoczny termin realizacji gwarancji

Najlepiej gdy karta gwarancyjna określa również termin wykonania obowiązków przez gwaranta. Jeśli jednak tego terminu nie ma, to gwarant nie może w żaden sposób zmodyfikować zasady niezwłoczności.

O co chodzi?

Otóż jeśli  w gwarancji nie określono terminu wykonania obowiązków przez gwaranta – musi on dokonać ww. czynności niezwłocznie, ale nie później niż w terminie 14 dni, licząc od dnia dostarczenia rzeczy przez uprawnionego z gwarancji. 

Oczywiście ocena terminowości realizacji zobowiązania gwaranta powinna być dokonywana przy uwzględnianiu:

potrzeb kupującego, 
dobrych obyczajów kupieckich,
zasad staranności profesjonalisty. 

Jednak przyjmuje się, że 14 dni to maksymalny termin realizacji świadczeń przez gwaranta. 

Co prawda brak jest sprecyzowanych wprost sankcji za przekroczenie ww. terminu, jednak uprawniony z gwarancji może przecież skorzystać z ogólnych zasad odszkodowawczych, o ile przekroczenie terminu spowodowało szkodę. 

Sprawdź czym jest rękojmia i na czym polega?


5. Bieg terminu gwarancji na nowo

Z naprawą gwarancyjną związany jest bieg terminu gwarancji “na nowo”. Zasady jednak biegu terminu po naprawie, jakie wynikają z K.C. mają charakter bezwzględnie obowiązujący i tych zasad karta gwarancyjna  również zmieniać nie może. 

Na czym one polegają?

Otóż jeżeli w wykonaniu swoich obowiązków gwarant:

dostarczył uprawnionemu z gwarancji zamiast rzeczy wadliwej rzecz wolną od wad albo 
dokonał istotnych napraw rzeczy objętej gwarancją, 

termin gwarancji biegnie na nowo od chwili dostarczenia rzeczy wolnej od wad lub zwrócenia rzeczy naprawionej. 

Natomiast jeżeli gwarant wymienił część rzeczy powyższą zasadę stosuje się do tej części wymienionej.

W innych natomiast sytuacjach termin gwarancji ulega przedłużeniu o czas, w ciągu którego wskutek wady rzeczy objętej gwarancją uprawniony z gwarancji nie mógł z niej korzystać.

Dlatego też warto, by karta gwarancyjna definiowała, co gwarant rozumie poprzez “istotną naprawę”. W przeciwnym razie ta kwestia może budzić wątpliwości interpretacyjne. 

Dodam, że na ogół wcale nie będzie miało tu istotnego znaczenia odwołanie do kryterium wartości naprawianej rzeczy. Ocena, czy naprawa rzeczy jest istotna, czy też nie, tak naprawdę zależy od wielu czynników, tj.:

nakładu pracy niezbędnego do usunięcia wady,

rodzaju wady,

wpływu wady na użyteczność całej rzeczy. 

Naprawa także może być istotna  – jeśli nagromadzi się nawet kilka drobnych napraw. Podobnie będzie w sytuacji gdy, co prawda  potrzebny nakład pracy do usunięcia wady nie jest duży, ale bez usunięcia tej wady zachodzi zmniejszenie użyteczności rzeczy.

Obejrzyj także nagranie o podstępnie zatajonej wadzie.


Podsumowanie

  1. Realizacja praw z rękojmi jest niezależna od realizacji praw z gwarancji. Karta gwarancyjna tej zasady uregulować odmiennie nie może, ponieważ kupujący/uprawniony z gwarancji ma prawo wyboru, z której z podstaw skorzysta.
  2. Czynność związana z dostarczeniem rzeczy – w razie realizacji obowiązków gwarancyjnych – obciążają uprawnionego z gwarancji. Koszt jednak zawsze leży po stronie gwaranta. Karta gwarancyjna tych kwestii odmiennie uregulować – na niekorzyść uprawnionego z gwarancji – nie może.
  3. Istnieje bezwzględna zasada, zgodnie z którą niebezpieczeństwo przypadkowej utraty, czy uszkodzenia rzeczy obciąża gwaranta – do chwili zwrotu tej rzeczy właścicielowi.
  4. Jeśli karta gwarancyjna nie wskazuje na termin wykonania obowiązków gwaranta – ten winien wykonać swe obowiązki niezwłocznie. Maksymalny czas jednak to  14 dni. Zasada ta bezwzględnie obowiązuje.
  5. W razie wymiany rzeczy na wolną od wad albo istotnej naprawy – gwarancja dla danej rzeczy bezwzględnie biegnie na nowo. Karta gwarancyjna w tym zakresie także nie może zawierać odmiennych regulacji.

Artykuł nie stanowi porady prawnej. Jeśli chciałbyś się skontaktować, umówić na spotkanie lub zapytać o szczegóły współpracy zapraszam Cię do kontaktu. Możemy umówić się w mojej kancelarii w Gdańsku lub porozmawiać online. Zachęcam Cię także do skorzystania z mojej oferty konsultacji prawnych. Tutaj znajdziesz szczegóły i możliwość wybrania dogodnego dla Ciebie dnia i godziny.

Pozdrawiam Cię serdecznie,

Julia Szczęsna-Ziętkowska

Radca Prawny, LL.M.

Jeśli chcesz dowiedzieć się o następnym wpisie proszę zostaw swoje imię i mail poniżej.

Odpowiedz

Follow by Email
Facebook
YouTube
LinkedIn